Geplaatst op Geef een reactie

Dirk de Boer Bokaal 2001

Hierna volgen een aantal ongeredigeerde stukken van deelnemers aan het Dirk de Boer weekend. Als eerste is Henk Roos aan het woord. Hij won dit jaar samen met zijn broer de Dirk de Boer Bokaal!

De totale groep deelnemers en begeleiders van het DDBBW 2001 (foto M. Pietersma )

Een leermoment van onschatbare waarde

Zo zie ik mijn deelname aan het Dirk De Boer Bokaal Weekend 2001. Als beginnend en zeer onervaren roofvisser heb ik me samen met mijn broer John al zeer vroeg opgegeven voor het DDBBW. Vandaar dat ik me ook al lang verheugde op bovengenoemd weekend. Omdat het voor ons de eerste keer was hadden we geen idee wat ons te wachten stond.

Bij aankomst werd ons al gauw duidelijk dat we ons op een unieke locatie bevonden. Alles was keurig in orde en goed geregeld. Ook wil ik nog even wat kwijt over de geserveerde maaltijden. Ik ben zelf zes jaar als restaurantkok werkzaam geweest bij diverse restaurants. En ben derhalve zeer kritisch en niet snel tevreden wat betreft voeding. Echter de maaltijden die we voorgeschoteld kregen waren van zeer grote kwaliteit en smaak. Mijn complimenten.

Ook de bardienst was zeer goed ingevuld. Cathy heeft met ondersteuning van Mieke de avonden tussen en na het avondprogramma tot een succes gemaakt.

Al met al was het dus zeer goed toeven op zeilschool Pean.

De lezingen die gegeven werden waren zeer interessant en uiterst leerzaam. Ook de workshop zelf spinners maken vond ik een geweldig succes. Ik heb daar namelijk een Poask 4 spinner zelf mogen maken. En onder de noemer “wat je maakt mag je houden” heb ik de dag daarop een snoek aan mijn zelfgemaakte spinner gevangen.

Dit was een ongelofelijk mooie en unieke ervaring (bedankt Sjouke).

Het vissen samen met onze visgids (Hans de Boer) heeft op mij een onvergetelijk diepe indruk gemaakt. Zoals ik eerder al aanhaalde ben ik een zeer onervaren roofvisser en moest dus enorm begeleid worden. Als ik vertel dat ik begonnen ben met het leren werpen dan begrijpen jullie hoe onervaren ik was. Maar dankzij de enorme ervaring en zeer goede en professionele begeleiding van Hans kon ik de techniek van het werpen redelijk onder de knie krijgen. En dan maar blijven oefenen.

Uiteraard leer je roofvissen niet in 2 dagen, maar ik heb nu een goede degelijke basis, waar ik verder op kan borduren. Ik heb tijdens het weekend heel veel geleerd en ben daar enorm dankbaar voor.

Wat ik ook als zeer prettig ervaren heb is het feit dat je met zoveel mensen die dezelfde passie delen eens fijn in een ongedwongen sfeer kon praten. Ook hier heb ik weer zeer veel van opgestoken.

Het is dan ook onnodig om te zeggen dat de hele gebeurtenis mijn verwachtingen ver te boven zijn gegaan. Petje af voor de organisatie en begeleiding. Voor mij was het een unieke ervaring die waarschijnlijk heel erg lang niet overtroffen gaat worden.

Met als absolute hoogtepunt het winnen van de Dirk De Boer Bokaal. Het is voor de meest ervaren roofvisser een hele grote eer deze bokaal te winnen. U begrijpt dat het voor mij een complete verassing was dat mijn broer en ik de eer hadden de bokaal dit jaar in ontvangst te mogen nemen. Als absolute beginneling in de roofvisserij had ik er helemaal niet op gerekend dat ik ook maar in aanmerking zou komen voor deze uiterst prestigieuze prijs.

John en ik zijn hier dan ook heel trots op en maken nu al geregeld ruzie wie de bokaal in huis mag houden. Ik denk echter toch dat ik deze ruzie ga winnen!?! John zal het dus met een fotootje moeten doen.

Als laatste wil ik middels deze weg iedereen bedanken die er aan toe heeft bijgedragen het weekend tot een succes te maken. En daar bedoel ik niet alleen Poask en alle begeleiders mee.

Ook bedoel ik dan de overige deelnemers. Van hen heb ik namelijk ook heel wat mogen leren.

Bedankt.

Henk Roos

————————————————————————————————————————

Verslag Viskamp 6 en 7 oktober door Bobby Broersma

Als teamlid van het beroemde c.q. beruchte team Groningen hadden we de hele vrijdag al staan vissen. Het team Groningen kan het best omschreven worden als een fanatiek aantal vissers die grote afstanden afleggen om de snoek te zoeken. Verder zijn het geen groot alcoholische gebruikers en over het algemeen geen echte nachtbrakers.

Na onze succesvolle visdag konden we vrij eenvoudig het Pean vinden. Bij binnenkomst viel meteen de prima entourage op en de bijzondere leuke Shimano stand. Na een korte hernieuwde kennismaking met een groot aantal bekenden en een aantal dienstmededelingen konden wij een prima maaltijd nuttigen. Deze avond hebben wij ons prima vermaakt met de aangeboden presentaties van Hans en Cock en hebben we diverse stukken kunstaas aangeschaft.

Wat op dit gebied door mij als extraatje werd ervaren waren de nieuwe Poask kleuren voor de PAKO en de Debo. Het aanstellen van een aantal testvissers is ook een goed idee al was dit vrij beperkt.

Na een bijzonder korte nachtrust, ik moest toch wel even wennen aan het bed, gingen we zaterdag vol goede moed naar Hoornsterzwaag.

We hadden Mieke als begeleid(ij)dster die al moe werd van de gedachte dat ze die altijd lopende Groningers moest gaan volgen. De stek beviel prima en er werd door de diverse vissers een behoorlijk aantal snoeken gevangen. Op een gegeven ogenblik schreeuwde mijn broer (Rudie) en hij had het idee een zeer grote snoek te hebben gehaakt. Ook de plaatselijke bewoner kwam opgewonden naar buiten met de mededeling dat zich op die plek wel een zeer grote snoek bevond. Helaas, helaas, deze snoek die zeer agressief aanbeet was vast gaan zitten in de begroeiing en gaf zo het idee veel groter te zijn dan dat ze (hij) werkelijk was. Na een behoorlijke dril kwam er een snoek van 65 cm boven die volgens de bewoner het best bij zijn ogen gepakt moest worden om uit het water te worden getild. Met een wat agressieve stemverheffing heb ik hem verteld dat dit een van slechtste methodes was.

Al met al een prima morgen beleefd en nog een aantal leuke foto’s gemaakt van de gezamenlijke hengels die even bont waren als het gezelschap zelf. Het resultaat van deze ochtend 16 snoeken en een behoorlijk aantal baarzen.

’s Middags naar het Skar nabij Rottum geweest. Ook dit was een hele belevenis echter ook in negatieve zin. Door het mooie weer en het vele water stikte het er van de neefjes. Na een uur vissen begonnen deze kleine etters als wilden te prikken en zat ik in no time onder de bloedvlekken en bulten. Dit was echt bar en boos of beter Skar en boos.

De snoek was absoluut niet thuis al wist Maarten aan zijn Pako een doublet te vangen. Een snoek met een levende kleine soortgenoot nog in zijn bek. Beide zijn overigens gescheiden teruggezet. Al krabbend en bloedend weer naar Pean gegaan waar Mieke gelukkig een middeltje had voor de jeuk.

Na de prima maaltijd volgde er een goede presentatie van Sjouke en was er een mogelijkheid om zelf wat spinners in elkaar te zetten. Die avond ben ik op tijd gaan slapen zodat ik de schade weer wat kon inlopen.

’s Zondag gevist in een natuurgebied nabij de Oude Lamer. Deze dag was wat minder dan de vorige hetgeen waarschijnlijk te wijten was aan de lage waterstand en omdat er een groep zaterdags had gevist.

Toch was er deze dag weer iets bijzonders te melden. Bij een duiker was bekend dat er een snoek moest liggen. Martin als echte Groninger in een drafje er naar toe maar helaas geen grote snoek. Ook een groot aantal andere vissers probeerden hun geluk maar noppes. Na al deze mislukte pogingen (minstens 300-500 worpen) kwam Fedde nog maar eens even langs. Het meest onmogelijke gebeurde, na twee worpen met een debo met kikkerimitatie werd er een fraaie snoek gehaakt. Zo als altijd ging het bekende Groningse gezegde weer eens op: De domste boeren de grootste aardappelen. Zelf ving ik die dag nog behoorlijk en ving ik tevens mijn grootste snoek. (74 cm aan de nieuwe Debo in Poask kleuren) Al met al kwamen de vangsten voor onze groep uit op negen snoeken en een aantal baarzen. We hadden echter een prima dag met goed weer en een mooie omgeving. Na onze belevenissen op tijd vertrokken naar Pean waar we nog een lekkere maaltijd kregen.

Ja, en dan begint de bloeddruk te stijgen, wie o wie mag dit jaar de Dirk de Boer bokaal ontvangen. Dit jaar mochten twee beginners de ere bokaal ontvangen, uit handen van mevrouw de Boer en ik moet zeggen op deze wijze is de bokaal ook een echte aanmoedigingsprijs.

Heren nog veel plezier met de beker.

Visgroet,

Bobby Broersma.

Oant Sien in het Friske lan en de complimenten voor alle begeleid(st)ers.

————————————————————————————————————————-

Vlieland, 12 Oktober 2001

Aan de crew van Poask,

Na alles verwerkt te hebben en enkele reacties gelezen te hebben, eindelijk de moed en zin om onze visie op het dddb-weekend te geven. Allereerst onze complimenten voor het, in alle opzichten, keurig verzorgde visweekend. Van de mailing, het programma, de ontvangst, de catering, de lezingen en de visstekken, het was dik voor elkaar.

In tegenstelling tot onze ” visvrienden” de Groningers zijn enkelen van ons wel grootgebruikers en echte nachtbrakers.

Echter wij vinden dat wij dit heel goed kunnen combineren met het vissen overdag. Ook wij zijn vrijdagmorgen vroeg, om 7.00 uur vertrokken vanaf Vlieland. Hier en daar nog wat vis- inkopen gedaan, zo ook in Grouw bij de visboer een portie kibbeling gegeten. Hadden we toch al vis het weekend.

In de buurt van de Veenhoop nog een paar uur gevist, niet intensief natuurlijk, omdat we misschien hier nog wel eens zouden kunnen vissen het weekend met een groep. ( misschien kunnen hier duidelijke afspraken over worden gemaakt, niet vantevoren de zg. last- minute slootjes alvast leegvissen op vrijdag ?) Toch nog 3 snoeken gevangen.

Om een uur of half vijf richting de Pean gereden, alwaar wij al vissende op de brug, Cock al tegenkwamen. ( moest 2 jongens van de trein halen) Na een warm en emotioneel onthaal een lekker biertje gedronken aan de gezellige bar van de Pean, tussendoor ook nog lekker gegeten en een mooie lezing van Hans aangehoord. Toen we wakker werden was het inmiddels tegen elven. Het eten was, zoals onze kok ook al schrijft, voortreffelijk van smaak. Wij vonden het echter alleen wat weinig, misschien dat dit verholpen kan worden.

Wij hebben genoten van de harmonie pinnen de gehele visploeg en met name van onze ploeggenoten Errit en Gerrit. (hoe bedenk je het? ) Jammer alleen dat ze niet konden vissen.

Nog even iets over de bediening, de zus van Hans, Mieke en zijn dochter Caty ( lees: Keetie ), hebben voortreffelijk hun best gedaan. De warme hapjes ’s avonds gingen erin als koek, het tappen komt vanzelf Caty.

Al met al voor herhaling vatbaar en wij zijn er zeker weer bij volgend jaar.

Groeten van Vlieland, Hans, Willem, Floris en mij.

————————————————————————————————————————

Het was voor mij het eerste ddbb weekend en wist dan ook niet precies wat ik ervan kon verwachten. Dus veel hengels en nog meer kunstaas mee, je weet immers maar nooit in wat voor water je komt te vissen. De vrijdag werd gevuld met het
vissen op drie verschillende locaties in Friesland alvorens we ons zouden melden in t’Pean. Lekker gevangen die dag met de groep uit Groningen. Tevreden kwamen we dan ook aan op de mooie locatie waar we de rest van het weekend zouden verblijven. t’Pean, welgelegen aan het Pikmeer, in een mooi gedeelte van de provincie Friesland. De accommodatie is van een hoog niveau en de maaltijden uitstekend. Noem hierbij nog de thermoskan koffie die elke morgen voor je klaar staat en je hebt alles voor een perfect weekend. De avonden worden gevuld door dia’s, lezingen en workshops. De zaterdag en zondag bevissen we drie verschillende gebieden waarbij het water bestaat uit ondiepe smalle sloten en vaarten. Mede omdat de groep Groningen uit ervaren roofvissers bestaat wordt het gehele weekend goed gevangen. Helaas geen meter, maar aan het lichte materiaal geven de snoeken met een gemiddelde lengte van 60 cm toch aardig strijd. In het algemeen werd er gekozen voor kleine plugjes, onverwaarde
spinners en de Pako S. Deze laatste bleek zo’n succes te zijn dat er op de avonden vele van verkocht werden. Volkomen terecht overigens. Elke serieuze roofvisser in de polder kan niet om de S heen. Wil ik verder alle deelnemers en niet te vergeten de begeleiders van Poask alsmede het personeel van t’Pean hartelijk bedanken voor het fantastische weekend. Voor het volgende ddbb weekend hoeft er niets veranderd te worden. Ik kan dan ook wel zeggen tot volgend jaar.